Komunikat dotyczący wdrożenia ustawy o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 roku
27-09-2024
Bank Spółdzielczy w Łobżenicy wdrożył zalecenia Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów
Informacje ogólne
- W Banku Spółdzielczym w Łobżenicy obowiązuje Procedura zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących w Banku procedur i standardów etycznych.
- W Banku Spółdzielczym w Łobżenicy za naruszenie uznaje się „działanie lub zaniechanie niezgodne (lub budzące uzasadnione podejrzenia o niezgodność) z prawem lub obowiązującymi w Banku regulacjami wewnętrznymi oraz wartościami etycznymi (w tym zaniedbania, nadużycia i inne nieprawidłowości) lub mające na celu obejście prawa, związane z działalnością Banku lub pełnieniem obowiązków służbowych, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie, w szczególności dotyczące: korupcji, usług, produktów i rynków finansowych, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, ochrony konsumentów, ochrony prywatności i danych osobowych”.
- Zgłoszenia naruszenia może dokonać Sygnalista za pośrednictwem dedykowanych kanałów.
Sygnalista
W Banku Spółdzielczym w Łobżenicy za Sygnalistów uznaje się osoby fizyczne, które zgłaszają lub ujawniają publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym m.in.:
- pracowników i byłych pracowników,
- pracowników tymczasowych,
- osoby świadczące na rzecz Banku pracę na innej podstawie niż stosunek pracy,
- przedsiębiorców, prokurentów, akcjonariuszy lub wspólników,
- członków organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
- osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy Banku,
- stażystów, wolontariuszy, praktykantów,
- kandydatów do pracy, o ile zgłaszają informację o naruszeniu w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy z Bankiem lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy.
Kanały zgłaszania naruszeń
- skrzynka e-mail
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , - przesłanie zgłoszenia w formie papierowej w dwóch kopertach na adres Banku tj. Bank Spółdzielczy w Łobżenicy, 89-310 Łobżenica, ul. Wyrzyska 26, zgłoszenie powinno być dodatkowo właściwie zabezpieczone przed odczytaniem, tj. w drugiej zamkniętej kopercie oraz z zamieszczonym dodatkowym dopiskiem „Do rąk własnych Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Łobżenicy oraz „Zgłoszenie naruszenia”,
- telefonicznie na numer telefonu (67) 286-00-49 wew. 35, który jest obsługiwany przez Prezesa Zarządu Banku Spółdzielczego w Łobżenicy,
- osobiście w siedzibie Banku Spółdzielczego w Łobżenicy, ul. Wyrzyska 26, 89-310 Łobżenica, poprzez rozmowę z Prezesem Zarządu Banku Spółdzielczego w Łobżenicy.
Ochrona Sygnalisty
- Ochroną przed działaniami odwetowymi objęci są Sygnaliści, osoby powiązane z Sygnalistą oraz osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia.
- Działanie odwetowe - bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę Sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście.
- Osoba powiązana z Sygnalistą – osoba fizyczna, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownik lub osoba najbliższa Sygnalisty; osobą najbliższą jest małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, powinowaty w tej samej linii lub stopniu, osoba pozostająca w stosunku przysposobienia oraz jej małżonek, a także
osoba pozostająca we wspólnym pożyciu. - Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba fizyczna, która pomaga Sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona.